Kuolleet Lehdet

10.09.2023


Aki Kaurismäen lempeäksi tragikomediaksi kuvattu elokuva Kuolleet lehdet on toivontäyteinen kertomus rakkauden kaipuusta ja muutoksen mahdollisuudesta. Kansainvälisen ensi-iltansa elokuva sai Cannesin elokuvajuhlilla 22.5.2023. Ennakkosuosikin asemastaan huolimatta elokuva ei voittanut Cannesin pääkilpasarjaa, mutta sai Prix de Jury -palkinnon ja elokuvassa esiintyvä Alma-koira sai Juryn erikoismaininnan. Kuolleet lehdet sai myös kansainvälisten kriitikoiden myöntämän vuoden parhaan elokuvan Fipresci grand prix -palkinnon ja on parhaillaan esillä lukuisilla kansainvälisillä elokuvajuhlilla. Suomessa elokuvan ensiesitys oli Sodankylän elokuvajuhlilla ja valtakunnallinen ensi-ilta elokuvateattereissa on 15.9.

Elokuvan päähenkilöt Ansa ja Holappa elävät tahoillaan yksinäistä ja vaatimatonta elämää. Kummitädiltään perimässään pienessä asunnossa asuva Ansa on menettänyt kaikki läheisensä ja on oppinut tulemaan toimeen omillaan. Hän on tunnollinen ja kiltti ihminen. Työpaikallaan Supermarketissa Ansa joutuu vartijan silmätikuksi antaessaan viimeisen myyntipäivän ohittaneita, roskalavalle päätyviä ruokia niitä pyytävälle. Myytäväksi kelpaamattoman ruisleivän itselleen ottamisesta seuraa työpaikan menetys. Ansan seuraavakin työ tiskaajana baarin keittiössä jää lyhyeksi, kun baarin omistaja pidätetään huumekaupasta. Ansa päätyy rakennustyömaalle fyysisesti raskaaseen työhön. Holappa puolestaan saa potkut työmaalla tapahtuvan onnettomuuden myötä, kun ambulanssimiehet puhalluttavat hänet ja alkometrin mittari värähtää. Työn lisäksi hän menettää myös punkkapaikkansa rakennustyömaan parakissa. Holappa ei vaikuta humalaiselta, vaikka hän ottaa huikan kirkasta pitkin päivää. Illan pimetessä Holappa sammuu ratikkapysäkille tai baariin. Elämäänsä rakkautta kaipaavat Ansa ja Holappa kohtaavat karaokebaarissa.

Yksi nykyihmisen haasteista on yhdistää halu elää itsenäistä, riippumatonta elämää toiveeseen saada perhe. Tilanne havahduttaa etsimään sitoutunutta kumppania. Parisuhteet syntyvät usein deittisovelluksissa ja niiden odotetaan kehittyvän nopeasti. Suhde potentiaaliseen elämänkumppaniin muuttuu seksisuhteeksi usein jo ensitapaamisella. Jos raskaus alkaa nopeasti tutustumisen jälkeen, aikaa kahdenvälisen suhteen rakentamiseen, saati lujittamiseen ei ole, vaan parin pitää alkaa pian valmistautua lähestyvään vanhemmuuteen. Ansa ja Holappa sen sijaan etenevät hitaasti. Heidän ensikatseissaan on samanaikaista varovaisuutta, ujoutta ja heräävää kiinnostusta. He aloittavat tutustumisen kahvikupin ääressä ja etenevät menemällä elokuviin. Erotessaan he eivät edes tiedä toistensa nimiä. Ansan kommentti "Kerron ensi kerralla" sitoo odotuksen ja lupauksen yhteen ja antaa aikaa toisesta mielikuvien luomiselle. Mahdollinen uusi suhde uhkaa kuitenkin päättyä jo ennen alkuaan, kun Holappa kadottaa Ansan puhelinnumeron. Alkaa kaipuun ja pettymyksen täyttämä jakso, jossa kumpikin etsii toistaan. Holapalla on jo voimakkaita tunteita Ansaa kohtaan. Ystävälleen Huotarille hän kertoo melkein menneensä naimisiin.

Kun Ansa ja Holappa kohtaavat uudelleen Ansa kutsuu miehen luokseen illalliselle. Molemmat panostavat iltaan. Ansa ostaa toisen ruokalautasen ja pienen pullon kuohuviiniä, Holappa tuo kimpun kukkia. Tarinan kohtalokkaaksi käänteeksi muodostuu Holapan pyyntö saada lisää kuohuviiniä. Kun viiniä ei ole, Holappa päättää ottaa vahvistusta omasta taskumatistaan. Tyynenä mutta päättäväisenä Ansa kertoo isänsä ja veljensä kuolleen viinaan ja äitinsä suruun – ja päättäneensä, ettei ota juoppoa miestä. Ansan asettama raja on liikaa. Minua ei määräillä, toteaa Holappa ja lähtee Ansan luota. Tiskaamisen sijaan Ansa laittaa Holapan lautasen roskakoriin. Mitä Ansan ja Holapan välillä tapahtui? Molemmat avautuivat tavallaan ja näyttivät haavoittuvuutensa ja haavoittuneisuutensa, joita toinen ei vielä ollut valmis vastaanottamaan. Ansa kertoi varhaisten perhesuhteittensa epävakaudesta ja rakkaiden menetyksestä. Myös Holappa on menettänyt jotakin tärkeää, jota hän juomalla pyrkii korvaamaan. Tarvitsevuuden näyttämisen ja toiseen tukeutumisen hetkellä hän tukeutuu taskumattiin. Syntyvässä parisuhteessa ei vielä ollut riittävää turvaa. Puutteet varhaisten kehitysvaiheiden vuorovaikutuksessa, sekä menetykset, joita ei ole voitu surra, heijastuvat parisuhteessa kykyyn löytää yhteys luovalla tavalla. Yhteys voi tuntua silloin vaaralliselta, pettävältä tai tuhoavalta ja kaipauksesta huolimatta toisen päästäminen omaan mieleen tai ruumiiseen voi tuntua liian ahdistavalta (Anttonen 2019). Epävarmuuden ja läheisyyden pelon tiivistää kauniisti elokuvassa soiva Helena Siltalan laulama, Erik Lindströmin ja Sauvo Puhtilan laulu:

"Etkö uskalla mua rakastaa?

Miks en vastausta Sulta saa?

Onko sydämesi onneton, kun luonain se on?

Etkö uskalla mua rakastaa?

Miksi muuri sinut piilottaa?

Hylkäsitkö pienen sydämen kun liekkiin sait sen?"


Jotakin uutta on kuitenkin tapahtunut kummankin mielessä ja sydämessä. Heränneet tunteet eivät jätä matkustajakodissa asuvaa Holappaa rauhaan. Kiusauksesta huolimatta hän lopettaa juomisen ja rohkaistuu soittamaan Ansalle. Kuullessaan miehen olevan "raitis kuin aavikkorotta", Ansa pyytää tätä tulemaan luokseen heti. Ansa joutuu jälleen pettymään, sillä Holappaa ei kuulu. Toivo ja uudenlainen huoli heräävät uudelleen, kun Ansa tapaa kaupungilla Huotarin, joka tietää Holapan jääneen raitiovaunun alle ja nyt olevan Diakonissalaitoksella koomassa. Ansa käy sairaalassa joka päivä. Kun Ansa rohkaistuu suutelemaan Holappaa otsalle, tämä avaa silmänsä, kertoo odottaneensa Ansaa ja nähneensä unta, jossa he menivät avioliittotoimistoon. Holapan kotiutuessa häntä ovat vastassa Ansa ja kulkukoira Chaplin, jonka Ansa pelasti lopetettavaksi joutumiselta.

Vaikka Kuolleet lehdet näyttää puitteiltaan tapahtuvan menneessä ajassa, se ottaa tyylikkäästi kantaa aikamme polttaviin kysymyksiin; ilmastomuutokseen, luonnonvarojen riistämiseen, työelämän turvattomuuteen, väestön ikääntymiseen ja tasa-arvoon. Massiiviset lihapakkaukset täyttävät marketin kassahihnan. Radiosta kuuluu kauhistuttavia uutisia Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan. Ansa ja Holappa tekevät molemmat työtä nollatyösopimuksilla tai pimeästi vailla työsuhteen tuomaa turvaa. Huotari on huolissaan omasta ikääntymisestään ja haluaa erityisesti oikoa tilanteet, joissa tulee määritellyksi todellisuutta vanhemmaksi. Pienikokoinen Ansa tekee samoja töitä kuin karskimmat miehet. Ansaa puhutellaan alusta alkaen Ansana, Neiti Grönholmina tai koko nimellään. Elokuvan miesten etunimet sen sijaan eivät selviä, he ovat Holappa ja Huotari. Cornellin yliopiston psykologit Atir ja Ferguson havaitsivat tutkimuksessaan, että niin tieteessä, kirjallisuudessa kuin politiikassa miehistä puhutaan pelkällä sukunimellä tuplasti niin useasti kuin naisista. Asetelma johtaa naisia haittaavaan vinoumaan, jossa miehiä arvostetaan naisia enemmän.

Aki Kaurismäen, pelkistämisen ja tiivistämisen mestarin, elokuvia katsellessa ei voi välttyä ajattelemasta vanhaa suomalaista sanontaa "Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa". Vaikka Kaurismäen elokuvissa ei puhuta paljon, niissä ei vaieta. Paljolla puhumisella voi peittää todellisen itsensä tai estää toista ilmaisemasta itseään. Rakastava, myötätuntoinen yhteinen hiljaisuus voi olla merkittävimpiä ja kauneimpia yhdessä olon kokemuksia, mikäli hiljaisuus sisältää yhteyden toiseen. Hyvässä hiljaisuudessa kypsyy jotakin uutta. (Aavaluoma 2018).

Huolimatta viittauksistaan vakaviin ongelmiin Kuolleet lehdet on elokuva täynnä toivoa. Aki Kaurismäen mukaan elokuvan keskeinen teema on tuttu: hyvä nainen pelastaa hyvän, mutta elämän syrjäpoluille eksyneen miehen. Elokuvan määrittely työläistrilogian neljänneksi osaksi on selvä osoitus siitä, ettei elämä tule koskaan valmiiksi. Elokuvan lehdistönäytöksen jälkeisessä lehdistötilaisuudessa Helsingissä 5.9. sain kunnian esittää tilaisuuden viimeisen kysymyksen. Halusin tietää miten Ansan ja Holapan tulevaisuus jäi elämään elokuvan tekijöiden mielissä. Alma Pöysti uskoo parin seikkailuntäyteiseen ja jännittävään tulevaisuuteen. Jussi Vatasen mielessä jonkinlainen tulevaisuus parilla on, joskaan ei välttämättä vakaa. Aki Kaurismäki totesi Ansan olevan se, joka suhteessa määrää. Ohjaaja uskoo parin tulevaisuuden riippuvan siitä, saako Holappa pidettyä korkin kiinni.


Sanna Aavaluoma

Rooleissa:

  • Ansa - Alma Pöysti

  • Holappa - Jussi Vatanen

  • Huotari - Janne Hyytiäinen

Lähteet:

  1. Aavaluoma Sanna (2018) Kun sanoja ei ole. Teoksessa Kirjoituksia SUHTEESSA olosta. Suhteessa Oy.

  2. Anttonen Anne (2019). Erilaisuuden sietämättömyydestä luovaan tunneyhteyteen psykoanalyyttisessa paripsykoterapiassa. Teoksessa Aavaluoma, Anttonen ja Lähteensuo (toim.) Parisuhde kolmantena. Psykoanalyyttisia kirjoituksia paripsykoterapiasta. Therapeia-säätiö.

  3. Kettunen Niko (2018). Pelkällä sukunimellä puhuttelu hyödyttää miehiä – auttaa heitä etenemään uralla, tutkimus kertoo. HS Tiede 27.6.2018.