Past Lives

14.07.2024


Korealais-Kanadalaisen Celine Songin elokuva Past Lives vuodelta 2023 on kipeän kaunis kuvaus lapsuuden ystävyyden menettämisestä, sen takaisin saamisen mahdollisuuksista sekä elämässä tehtävistä valinnoista ja ratkaisuista. Yhdysvaltojen elokuvakriitikoiden yhdistys valitsi omaelämänkerrallisiin elementteihin perustuvan, ohjaajan esikoiselokuvan vuoden parhaaksi elokuvaksi. Se tarjoaa katsojalleen intensiivisen samaistumismahdollisuuden jonkin kaivatun mutta mahdottoman melkein saavuttamisen ja siitä luopumisen kipuun.

Soulilaiset 12-vuotiaat luokkakaverit Na Yang ja Hae Sung ovat sydänystäviä. He menestyvät molemmat hyvin koulussa ja kilpailevat keskenään arvosanoista. He ovat myös ihastuneet toisiinsa. Nora kertoo äidilleen mahdollisesti joskus menevänsä Hae Sungin kanssa naimisiin. Äidit järjestävät lapsilleen treffit, Hae Sungin äiti vahvistaakseen heidän suhdettaan, Na Yangin äiti synnyttääkseen tyttärelleen mukavia muistoja ennen perheen pian tapahtuvaa muuttoa Kanadaan. Na Yangin vanhemmat ehdottavat tyttärilleen tulevaa sopeutumista helpottavia amerikkalaisempia nimiä, ja niin Na Yangista tulee Nora Moon. Hae Sung saa kuulla ystävänsä lähdöstä koulussa samaan aikaan muiden oppilaiden kanssa.

24-vuotiaana Hae Sung asuu edelleen vanhempiensa luona. Hän on käynyt armeijan ja aloittanut insinööriopinnot Soulissa. Nora on muuttanut New Yorkiin ja aloittelee uraa näytelmäkirjailijana. Hän on lähdössä kuukauden kestoiseen taiteilijaresidenssiin kirjoittamaan. Molemmat alkavat etsiä toisiaan sosiaalisesta mediasta. Nora lähettää Hae Sungille viestin ja alkaa intensiivinen pitkien Skype-puhelujen kausi, jossa nuoret muistelevat yhteistä lapsuuttaan ja kertovat toisilleen elämästään ja toistensa ikävöinnistä. Pitkästä aikaa Nora puhuu koreaa. Hae Sungille hän on yhä Na Yang. He muistelevat Na Yangin usein itkeneen lapsena ja Hae Sungin pysyneen hänen luonaan katsellen tämän itkua. Arasti he kumpikin tunnustelevat mahdollisuutta suhteen kehittymiselle. Tulisitko koskaan New Yorkiin? Tulisitko koskaan Souliin? he kysyvät varovasti. Kun selviää, ettei tapaaminen olisi mahdollista lähes kahteen vuoteen, Nora halua lopettaa keskustelut ja keskittyä kirjoittamiseen. Oliko syy keskittyminen kirjoittamiseen vai voimistuvat tunteet Hae Sungia kohtaan? Pettynyt Hae Sung toteaa etsineensä ystäväänsä 12 vuotta, mutta tyytyy tilanteeseen. Nora matkustaa taiteilijaresidenssiin ja tutustuu amerikanjuutalaiseen kirjailijaan Arthuriin.

36-vuotias Nora on ollut naimisissa Arthurin kanssa jo seitsemän vuotta. Hae Sung tulee viikoksi New Yorkiin onnettomasti päättyneen parisuhteensa jälkeen. Sateinen viikko on kuin kadotettujen ystävien itkemätöntä itkua. Jälleennäkeminen tuntuu epätodelliselta. Pitkät halaukset, intensiiviset katseet ja lämpimät hymyt tiivistävät vuosikymmenten kaipuun. Nora kertoo käyneensä Arthurin kanssa Koreassa ennen naimisiin menoaan ja yrittäneensä tavoittaa Hae Sungia.

Noran ja Hae Sungin yhdessä olo sisältää paljon täynnä tunteita olevaa hiljaisuutta. Puhuminen voisi rikkoa hiljaisuuden, joka kietoo sisäänsä heidän lisäkseen surua, kaipuuta, katumusta ja tuhansia kysymyksiä siitä, mistä kaikesta näiden kuluneiden vuosien aikana on luovuttu. Syvän yhteyden keskenään jakaneiden ihmisten tavatessa pitkän aikajakson jälkeen herää kysymys siitä, minkälaiseksi elämä olisi rakentunut, jos eroa ei olisi tullut. Suuret odotukset ja tunteet voivat herätä eloon. Hae Sung pukee ne sanoiksi: Mitä jos olisin tullut tänne 12 vuotta sitten? Mitä jos et olisi lähtenyt Soulista? Olisimmeko yhdessä, menneet naimisiin tai eronneet? Olisiko meillä lapsia? Retki vapauden ja oikeuden symbolille, Vapauden patsaalle herättää kysymyksen ovatko he vapaita valitsemaan? Erityiseksi Noran ja Hae Sungin suhteen tekee kummankin elämässään tekemien valintojen kunnioitus. Heillä olisi mahdollisuus heittäytyä intohimoiseen suhteeseen, mutta he eivät sitä tee. Sen sijaan kaikki yhdessä kokematon, jolle he olivat virittäytyneet elää heidän katseissaan ja latauksessa, jonka katsoja tunteelle antautuessaan kokee ruumiillisina aistimuksina -jännityksenä, onnena, fyysisenä vetovoimana ja samalla kipuna mahdottomuuden tietoisuudesta.

Hae Sung tuli New Yorkiin Noran vuoksi. Arthur on mustasukkainen mutta ymmärtää, ettei voi estää vaimoaan tapaamasta häntä. Hän oli lapsuudenrakkautesi, et ole karkaamassa hänen kanssaan – vai oletko? kysyy epävarma mies. Kirjailija-Arthur kokee, ettei voi kilpailla Noran ja Hae Sungin tarinan kanssa, jossa rakastetut tapaavat 20 vuoden jälkeen ja ovat tarkoitetut toisilleen, mutta paha valkoinen amerikkalainen estää kohtaloa toteutumasta. Siihen verrattuna heidän oma tarinansa on tylsä. He tapasivat taiteilijaresidenssissä, ja koska olivat sinkkuja, menivät yhdessä sänkyyn. Yhteen muutto säästi vuokrarahoja. Noran oleskelulupa edellytti naimisiin menoa. Arthur alkaa epäillä rakastaako Nora häntä oikeasti ja kysyy: Entä jos olisit tavannut residenssissä jonkun toisen – etkö olisi tässä nyt hänen kanssaan? Nora rauhoittelee miestään: Tämä on minun elämäni, joka elän sinun kanssasi. Tänne minä päädyin, tänne minä kuulun.

Korealainen käsite In-yun liittyy kaitselmukseen tai kohtaloon, joka sitoo ihmiset yhteen elämänsä kulussa. Sen mukaan jokainen kahden sielun kohtaaminen on tulosta määrättömästä määrästä vuorovaikutusta heidän välillään menneisyydessä. Kun kaksi toisilleen vierasta ihmistä ohittavat toisensa kadulla ja heidän vaatteensa koskettavat toisiaan, se on merkki edellisissä elämissä jostakin heidän välillään tapahtuneesta. Kahden ihmisen naimisiin menoa edellyttää 8000 kerrosta In-yunia 8000 eliniän aikana, kuvailee Nora. Onko ilmiössä jotakin yhteistä suomalaisten kokeman sielunsiskouden / sielunveljeyden kanssa? Sitä käyttävät usein toisilleen läheiset ystävät. Suhteessa on jotakin niin syvää jaettua, ettei se katoa, vaikka tapaamisten välillä olisi vuosien tauko. Uudelleen kohdatessa tuntuu siltä, kuin taukoa ei olisi ollutkaan. Nora ja Hae Sung pohtivat mitä kenties olivat toisilleen edellisissä elämissä? Ehkä mahdoton suhde kuningattaren ja lakeijan välillä? Ehkä poliittinen avioliitto, jossa he pettivät ja loukkasivat toisiaan. Ehkä he istuivat sattumalta vierekkäin junassa? Tai ehkä he olivat vain lintu ja oksa, jolle se istui eräänä aamuna. Nora ymmärtää, että vaikka 12-vuotias Na Yang oli Hae Sungille todellinen, tätä ei enää ole olemassa. Hän jäi Hae Sungin luo Souliin. Norassa Hae Sungin lähellä heräävä kiihkeä kaipuu on myös kaipuuta Souliin.

Past lives avaa pohdittavaksi  juurten ja synnyinmaan merkityksen ihmisen identiteetille. Lähtö omasta synnyinmaasta on menetys, jota voi verrata puun juurineen maasta irti repimiseen. Se kyllä voi kasvaa uudelleen istutettuna, mutta sen syvällä maassa oleva juurakko on menettänyt yhteytensä muihin lähellä kasvaneisiin. Moni synnyinmaastaan lähtenyt kokee kodittomuuden ja kuulumattomuuden tunnetta sekä uudessa että alkuperäisessä kotimaassaan. Myös kahden kulttuurin liitossa on löydettävä uusi, kummallekin mahdollinen ja ymmärrettävä ja riittävän jaettu tapa elää. Nora kuvaa riitoja Arthurin kanssa vertaamalla tilannetta kahden puun samaan ruukkuun istuttamiseen, juurten pitää etsiä paikkansa. Vaikka Nora puhuu täydellistä englantia, hän puhuu unissaan koreaa. Arthur on alkanut opetella koreaa, sillä Nora näkee unta kielellä, jota hän ei ymmärrä, Noralla on sisällään paikka, jonne hän ei pääse. Toisen ihmisen maailmaa ei koskaan voi täysin ymmärtää. Erilaisen kulttuuritaustan pareilla ymmärtämisen haasteet ovat kaksinkertaiset ja ulkopuolisuus on vääjäämätöntä. Nora pohtii ja peilaa omaa identiteettiään Hae Sungiin. Hänen seurassaan Nora ei koe itseään korealaiseksi, mutta samalla kuitenkin vielä korealaisemmaksi.

Vierailun päättyessä Nora saattaa Hae Sungin uberille. Hyvästellessään Hae Sung näkee sielunsa silmin viimeisen kerran Soulissa näkemänsä Na Yangin. Jäähyväisiksi hän lausuu: Mitä jos tämäkin on edellinen elämä ja olemme toisillemme jo jotain muuta seuraavassa elämässä? Ketkä luulet meidän olevan silloin? Nähdään siellä! Arthur odottaa kotiportailla palaavaa vaimoaan. Vasta Arthurin kohdatessaan Nora voi päästää itkunsa valloilleen. Arthur on läsnä ja lohduttaa.


Sanna Aavaluoma

Rooleissa:

  • Nora - Greta Lee

  • Na-Yang, Nora lapsena - Seung Ah-moon

  • Hae Sung - Teo Yoo

  • Hae Sung lapsena - Seung Min-yim

  • Arthur - John Magaro

  • Noran äiti - Yun Ju-hye

  • Noran isä - Choi Won-yong

  • Hae Sungin äiti - Ahn Min-yeong